2021

Nieuwe CM-36dG serie Benchtop Spectrofotometers voor zeer nauwkeurig kleurbeheer. Twee modellen voor het simultaan meting van kleur en glans.

Digitale transformatie in de globaliserende toeleveringsketen

Tokio (13 januari 2021) - Konica Minolta, Inc. (Konica Minolta) kondigde vandaag aan dat het bedrijf de nieuwe CM-36dG benchtop spectrofotometer serie zal lanceren in februari 2021, inclusief de CM-36dG horizontale en CM-36dGV verticale modellen, beide met gelijktijdige meting van kleur en glans, evenals het CM-36d instapmodel voor reflectiekleurmetingen.

De CM-36dG, CM-36dGV en CM-36d zijn de opvolgers van de CM-3600A en CM-3610A benchtop spectrofotometers die op grote schaal zijn gebruikt door materiaalleveranciers in de automobiel branche evenals in de IT-apparatuur branche. Deze instrumenten zijn vooral gericht op kleurmatching en kwaliteitscontroletoepassingen voor verf, kunststof, textiel- en andere materiaalleveranciers, waar gelijktijdige meting van kleur en glans*1 de efficiëntie van de inspectieprocessen zal verhogen, terwijl de hoge meetnauwkeurigheid een uitstekende kwaliteitscontrole mogelijk maakt. Bovendien zijn alle apparaten uitgerust met WAA, een unieke functie die lichte verschuivingen in de gemeten waarden als gevolg van veranderingen in de omgevingstemperatuur, enz. compenseert om zo een hoge stabiliteit en betrouwbaarheid te garanderen. De productiviteit wordt verhoogd dankzij het sterk toegenomen gebruikersgemak voor de operator ten opzichte van de vorige modellen.

De coronaviruspandemie bemoeilijkt het reizen voor mensen maar de voortdurende globalisering van de toeleveringsketens, de digitalisering en het IT-gebruik in de productiegebieden versnelt. Door informatie over kleur en glans met hoge nauwkeurigheid om te zetten in digitale gegevens, dragen deze nieuwe instrumenten bij aan de digitale transformatie (DX) van de productie. Nauwkeurige kwaliteitscontrole zonder te hoeven vertrouwen op doelmonsters of de ogen van geschoolde werknemers.

*1 enkel CM-36dG, CM-36dGV

Waarde geleverd door CM-36dG Serie

1. Gelijktijdige meting van kleur en glans voor verbeterde inspectieprocessen

De CM-36dG en CM-36dGV zijn twee-in-één instrumenten die tegelijkertijd kleur en glans meten.

Voor kwaliteitscontrole, het meten van zowel kleur (materiaalkleur) als glans (oppervlaktegesteldheid) realiseert een hoge kwaliteitsevaluatie en een verbeterde werkefficiëntie.

Voor kleurmatching helpt bij het meten van zowel kleur (spectrale reflectie) als glans (oppervlakteomstandigheden) bij het verbeteren van de kwaliteit van kleurmatching-berekeningen.

2. Hoge meetnauwkeurigheid voor een uitstekende kwaliteitscontrole

Met de CM-36dG en CM-36dGV zijn de verschillen in meetwaarden tussen de instrumenten uiterst klein (de onderlinge overeenkomst tussen de instrumenten is uiterst hoog), dus wanneer deze instrumenten consequent worden gebruikt van leveranciers tot en met de fabrikant van het eindproduct, kan een hogere efficiëntie van het inspectieproces worden bereikt. De overeenkomst tussen de instrumenten onderling ligt binnen ΔE*ab 0,12 (gemiddelde van 12 BCRA-tegels), een verbetering van 20% ten opzichte van eerdere modellen, en de overeenkomst tussen de instrumenten onderling is ook gelijk aan of beter dan de prestaties van alleen-glansmeters. Dit maakt het mogelijk om efficiënter te werken in de toeleveringsketen bij gebruik van meerdere instrumenten of instrumenten op meerdere locaties.

De meetwaardeverschillen met vorige modellen is ook uiterst klein gebleven, zo kunnen eerdere gegevens worden hergebruikt zoals ze zijn, waardoor het werk bij het wisselen van modellen wordt geminimaliseerd (voornamelijk voor SCI-data*2).

*2 SCI: Inclusief de speculaire component. Een verlichtings/kijkmethode waarbij het monster diffuus wordt belicht en het gemeten licht ook speculair gereflecteerd licht bevat.

3. Golflengtecompensatiefunctie voor hoge stabiliteit

De instrumenten van de CM-36dG-serie zijn uitgerust met een WAA-functie (Wavelength Analysis & Adjustment)*3 die kleine verschuivingen in de meetwaarden als gevolg van externe factoren zoals veranderingen in de omgevingstemperatuur, enz. compenseert. Samen met de jaarlijkse kalibratie en het onderhoud zorgt dit voor de meest stabiele werking en worden eventuele problemen tot een minimum perkt.

*3 WAA-licentie vereist

4. Hoge gebruiksvriendelijkheid voor een betere productiviteit van de gebruiker

De CM-36dG serie heeft verschillende functies om de productiviteit van de gebruikers te helpen verbeteren.

• De monsterweergavefunctie*4 maakt gebruik van een geïntegreerde camera om het monster te bekijken vanuit de integrerende bol voor een nauwkeurige positionering van de monsters.
  • Het statuspaneel toont de meetstatus en -conditie-instellingen om fouten van de operator te verminderen, en met een meetknop kan de operator metingen uitvoeren zonder terug te hoeven schakelen naar de computer voor een betere werkefficiëntie.
  • De grote, vergrendelbare transmissieruimte gaat wijd open om metingen van zelfs grote platen of panelen mogelijk te maken zonder dat het monster hoeft te worden versneden.
  • Vier meetopeningen (drie op CM-36d) zijn voorzien voor optimale flexibiliteit in het kiezen van het juiste gebied voor het te meten monster.

*4 Software zoals Konica Minolta SpectraMagic NX Ver. 3.2 of later vereist.

Er zijn drie modellen leverbaar: de CM-36dG met volledig horizontaal formaat, de CM-36dGV met dezelfde kenmerken als de CM-36dG in verticaal formaat voor eenvoudigere textiel- of plaatmateriaalmetingen, en de basis CM-36d tegen scherpe prijsstelling.

Download Nieuwsbericht (PDF)

About Konica Minolta's Sensing Business

Konica Minolta's Sensing Business offers various products and solutions in the fields of light source color measurement and object color measurement based on the optical technologies developed in its former camera business and continually refined thereafter. The products and solutions offered by Konica Minolta contribute to ensuring quality and improving productivity at customers' manufacturing sites, and many products are used as de facto standard color measurement instruments. Notably, Konica Minolta has more than a 50% share in the global market for display image quality measurement and inspection (estimated by Konica Minolta), and has a solid presence as the market leader.

Konica Minolta has actively promoted investments to strengthen its competitiveness. In 2012, the company acquired Instrument Systems GmbH (Germany) which develops high-end optical measuring instruments and has an outstanding track record in the high-performance measurement of displays and LED lighting devices. In 2015, the company acquired Radiant Vision Systems, LLC (U.S.) which excels at high-resolution 2D measurement instruments for displays, image processing software, and automatic appearance inspection systems. In 2019, the company acquired Eines Systems (Spain), a market leader in the field of visual inspection of automobiles. Most recently, the company acquired Specim, Spectral Imaging Ltd. (Finland), a leading company in the field of hyperspectral imaging.

Konica Minolta remains committed to developing its measuring instrument business as a market leader by offering various high value-added products and solutions that enable high-precision measurement of light and color for the ever-growing ICT, automobile, and materials supplier fields, continuously providing new customer value that surpasses the human eye in the areas of "safety," "security," and "hygiene" to contribute to the solution of global social issues.